torsdag, april 23, 2009

Färgning av garn

Idag testade jag ju att färga garn med Kool-Aid. För det första blev jag besviken på färgerna, då jag trodde att de såg ut som färgen på påsen (ungefär i alla fall), men det gjorde de inte. Jag hade beställt fyra olika färger, ljusrosa, mörkrosa, röd och blå. Trodde jag. I själva verket var det i princip fyra olika nyanser av rött.

Sen körde jag igång, jag tycker dock att det skilde väldigt lite mellan färgerna, så det blev inte så många färger och nyanser som jag ville. Skulle velat ha skarpare kontraster, men det blev ok i alla fall. Till nästa gång ska jag kolla ordentligt hur färgerna egentligen ser ut och inte bara gå på färgen på påsarna. Har hittat några sidor där de visar färgen på innehållet.

För övrigt fattar jag inte hur amerikanarna (och säkert andra) kan dricka det där! Visst, det luktar gott, men hur ser de ut när de druckit det, både utvändigt och invändigt? Jag fick lite på händerna trots att jag använde plasthandskar och jag har då inte fått bort det än.

Skickade iväg ett mail till butiken jag skrev om tidigare och jag ska få pengarna tillbaka för portot. De skrev också att det var bra att jag kontaktade dem och de ska se till så det inte händer igen och det är ju bra. :-)

3 kommentarer:

Zandra sa...

Spännande... Men en liten fråga. Visst färgar man i micron med cool-aid färgerna? Eller har jag missuppfattat det? Blir inte garnet stickigt då (tänker på att det "chockas")?

Johanna sa...

Zan - Ja, man kör det i micron. Man kör det 2 minuter först, sen ska det svalna, sen kör man 2 minuter till och sen ska det svalna igen. Slutligen sköljer man det i vatten som ska vara samma temperatur som garnet så det inte tovas.

Och jag tycker inte att garnet känns stickigt nu.

Ska beställa fler färger och mer garn och färga igen, det var riktigt roligt. Tänkte att barnen ska få vara med och sen kan man sticka något till dem med garnet de färgat själva. :-)

Tomtan sa...

Klart att du "får" vara med!!!! *ler* Skicka en adress till mig på tomta87@yahoo.se