torsdag, maj 14, 2009

FÖRBANNADE JÄVLA BYRÅKRATI!!!

Jag blev så jävla förbannad idag när posten kom! Maken fick ett kuvert från Skatteverket som jag öppnade då jag var orolig för att det skulle bli nåt tjorv pga huset och skatten. Och tjorv är väl det minsta man kan säga att det är! Börjar från början:

I juli 2007 köpte vi ett hus av Krokoms kommun (som inte är min favoritkommun, tyvärr måste jag bo i den). Huset stod på en tomt tillsammans med ett annat hus, vi köpte det ena och ett annat par det andra. Avstyckning skulle ske, men tiden gick och inget hände... I juli 2008 fick vi papper på att avstyckningen var färdig, ett tag senare fick vi lagfarten från banken. Vi hade alltså bott i huset i över ett år innan vi blev ägare "på riktigt". Pga Krokoms kommuns inkompetens! De hade tänkt sälja husen jättelänge, prospektet vi fick var daterat 2004 och på första pappren vi fick från Lantmäteriet stod det att ärendet var påbörjat samma år. Ändå var det inte färdigt när vi tog över, vilket det borde ha varit.

När vi så skulle deklarera i år stod såklart hela fastigheten med på deklarationen (dvs både vårt och grannens hus samt båda tomter). Efter samtal med två olika handläggare på Skatteverket skrev vi på övriga upplysningar att fastigheten var delad och att vi bara äger ca halva, alltså borde vi bara behöva betala för halva.

Idag kom brevet... Där det står att vi måste betala för hela fastigheten pga att den inte delades förrän den 1 augusti 2008 och den andra fastigheten inte får något fastställt taxeringsvärde förrän 1 januari 2009.

Vi måste alltså betala för att Krokoms kommuns fastighetsavdelning är klantskallar! Det är ca 1000:- extra som vi får betala, och grannarna slipper... Funderar på vart man ska vända sig? Försökte ringa och skälla på Skatteverket, men jag blev bara kopplad hit och dit. Egentligen borde man ringa kommunen och skälla lite på dom, bara för att de ska få höra hur värdelösa de är.

Kände bara att jag måste spy ur mig nånstans...

Inga kommentarer: