torsdag, mars 12, 2009

Blir mer och mer förbannad...

när jag tänker på detta.

*Varför har det inte gjorts några mätningar sen de för 10 år sedan? Det låg ju redan då nära gränsvärdet.
*Tycker de att våra barn och personalen ska fortsätta vistas i dessa lokaler trots att det är NIO gånger högre radonstrålning än tillåtet där?
*När ska de börja med saneringen?
*Kommer barnen och personalen att kunna vistas där under tiden det saneras?
*Om inte, vart ska de ta vägen?

Och varför i helvete har vi inte fått veta detta tidigare, att man ska vara tvungen att läsa om det i tidningen! Jag har pratat med flera föräldrar idag och de hade ingen aning om detta, för även om de flesta har tidning, så har alla inte LT. Så många familjer är det inte som har barn på förskolan och skolan, det hade varit rätt lätt att få ut informationen. Sånt här gör mig bara mer förbannad!

Min absolut första tanke när jag fick höra detta var; varför stänger de inte ner skolan direkt och skickar barnen till Föllinge, eller fixar provisoriska lokaler i t.ex. bygdegården eller församlingshemmet? Ska våra barn och personalen tvingas vistas i hälsofarliga lokaler? Vem tar på sig ansvaret för det?

När det blev mögel på ett annat ställe stängde de ju ner direkt, men radonstrålning, nej det är väl inte så farligt...

Vet inte om jag tänker låta mina barn gå tillbaks dit innan vi fått fler svar, det kan ju inte bara vara jag som reagerar så här?

JAG ÄR ARG!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag förstår din ilska! Radon är ju inte att "leka med" det vet ju alla!! Och så pass höga värden på en skola!!!!?? Jag skulle också vara skitförbannad! Stå på er & visa att ni tycker det är fel!! Det är "våra" barn det handlar om!!! KRAM!!

Anonym sa...

För jävligt rent ut sagt. Jag skulle aldrig låta barnen gå kvar.
Nä låt dom ta sitt ansvar nu och göra något åt detta!